woensdag 14 februari 2018

Angst

Afgelopen maandag had ik jullie al geschreven, dat ik geen zin had. Andy was ook niet vooruit te branden. Bij de avondronde had mijn maatje zelfs geen zin om mee te lopen. Hij bleef gewoon in zijn mandje liggen. Dat heeft hij de laatste tijd wel vaker. Hij wil niet meer mee met het avondrondje. Ik dacht dat hij bang was voor het donker. Dus, ik legde hem uit dat ik altijd in het donker moet lopen. Sterker nog, het is de hele dag donker. Ik ben immers hartstikke stekeblind.

Andy vertelde me echter dat hij niet van vuurwerk houdt. Dat wist ik natuurlijk al dat hij bang is voor vuurwerk, want met de dagen rond oud en nieuw als er buiten een hoop geknal is, gaat hij niet naar buiten. Hij kruipt liever weg in de hoek van de bank. Maar nu is er toch geen vuurwerk meer?

Toen herinnerde hij mij aan 4 januari. Andy was zo blij dat de knallen weer voorbij waren. We liepen met baasje de avondronde toen een paar jongens in de auto vuurwerk naar ons gooide. Ons baasje werd boos en riep allemaal scheldwoorden. De jongens reden snel weg. Wij gingen al trillend naar huis. Andy trillend van angst. Baasje trillend van boosheid. Ik trillend, omdat ik geschrokken was van alles en het was best wel frisjes. Vuurwerk maakt mij niet bang. Ik heb dan eindelijk weer eens wat geluid in mijn leven. Ik vind het eigenlijk wel prima. Maar Andy is bang. Doodsbang.

Afgelopen weekend reed er een trekker met aanhanger met daarop een groep jongeren door het dorp en gooiden ze her en der knallers de lucht in. Andy schrok hier zo van dat hij door het huis rende op zoek naar een beschut plekje. Bazinnetje was erg boos op de groep jongeren en heeft ze verteld dat ze moesten ophouden met de knallen. Ik was er niet bij, maar ik hoorde haar dat vertellen tegen ons baasje. Gelukkig hield het knalvuurwerk op, maar Andy was ondertussen weer ontzettend bang.

Andy is sinds zaterdag weer doodsbang. Weer vuurwerk. Terwijl de herinnering aan oud en nieuw nog niet zo ver weg is. Hij denkt ook vaak weer aan 4 januari aan die stomme jongens.  Hij wil eigenlijk niet meer de avondrondje te lopen.
Stel nou dat ze weer beginnen met het afsteken van vuurwerk??

Vuurwerk ziet er zo mooi uit.... (weet ik heus nog wel van vroeger)



maar is echt niet leuk voor angstige honden zoals Andy. Misschien kunnen mensen ook stoppen met het afsteken van vuurwerk tot oud en nieuw. Alleen rond middernacht op 31 december vuurwerk de lucht in gooien moet toch genoeg zijn? Voor dieren is het meer dan zat, zeker voor dieren die bang zijn.

Ik hoop dat Andy langzaamaan weer wat zekerder wordt en dat hij weet dat onze baasjes altijd goed op ons passen. Ik hoop dat mijn vriendje dan weer gewoon de avondronde mee loopt.
Dat is wel zo gezellig!!

Wie is er nog meer bang voor vuurwerk?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mopperdemopper

De laatste dagen waren nat en koud. Telkens als we naar buiten gingen, ging het regenen. Iedere keer liepen we in de regen. Bazinnetje moest...