vrijdag 26 januari 2018

Blindengeleidehond


Ik heb een maatje, broertje, bff en een blindengeleidehond. Dat is zijn niet verschillende honden, maar gewoon één hond. Hij heet Andy. Ja, hij is de hond, die ook bij mijn baasjes woont. Dit is hij...vies is hij op de foto... komt, omdat hij net tijdens een rondje in het vieze water is gesprongen...wat een sukkel. Maar goed...hij is dus wel even mijn hulphond.

Toen ik net bij mijn baasjes in huis kwam, hadden ze niet door dat ik al aardig op weg was om hartstikke stekeblind te worden. Ik liep tegen deuren en wanden op, ik had moeite om in een rechte lijn te lopen en ik wist soms mijn mandje en etensbak niet helemaal te vinden. Maar Andy heeft mij door die eerste dagen geholpen. Zag hij dat het niet helemaal goed ging..dan gaf hij mij een duwtje in de juiste richting. Hield bazinnetje de deur naar de tuin open, dan trok hij mij aan de oren naar buiten. Aan de oren mee trekken vond ik zóóó irritant, daar heb ik na een maand wel wat over gezegd. Mijn oren werden steeds langer...voor mijn gevoel...ik denk niet echt hoor.
Tijdens onze rondjes met onze baasjes helpt Andy me ook nog vaak. Gelukkig weet ik dat als de baasjes STOP roepen dat ik rustig aan moet doen, want dan sta ik bij een diepe plas. Als ik een klein rukje aan de lijn voel naar rechts, dan loop ik naar rechts. Soms schrik ik van iets, bazinnetje zegt dan altijd: "Doe maar rustig, er is niets." Andy komt dan naar mij toe om met zijn neusje tegen mij neus te gaan om mij gerust te stellen. Lief hè? Had je niet verwacht van zo'n stoere vent.
Mijn baasjes vinden mij ook stoer, want ik loop gewoon netjes mee. Als ik ergens tegen aan bots (bijvoorbeeld omdat Andy ergens staat en ik dat natuurlijk niet zie) of een misstap maak dan zeur en jammer ik niet. Het is zo en niet anders. Ik stap gewoon de tuin in, ook vreemde tuinen, ook op straat en in vreemde huizen ga ik gewoon lopen. Okay, soms een beetje langzaam, want ik wil wel graag alle geuren in mijn opnemen, maar ik vertrouw namelijk volledig op mijn baasjes en natuurlijk op mijn blindengeleidehond. Soms gaat het natuurlijk wel eens mis....over die keren vertel ik jullie binnenkort.

Op Facebook heet ik Toby Blind. Vond het wel mooi klinken Blind, Toby Blind.
Net zoiets als Bond, James Bond. Ik hoop dat je vriendjes met me gaat worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mopperdemopper

De laatste dagen waren nat en koud. Telkens als we naar buiten gingen, ging het regenen. Iedere keer liepen we in de regen. Bazinnetje moest...